Všeobecné obchodné podmienky
Dallmayr Vending & Office k. s., IČO: 35 803 118, sídlo: Prístavná 10, 821 09 Bratislava pri predaji tovaru na základe zmluvy uzavretej na diaľku
- ÚVODNÉ USTANOVENIA
1.1 Tieto všeobecné obchodné podmienky upravujú vzájomné práva a povinnosti spoločnosti Dallmayr Vending & Office k. s., IČO: 35 803 118, sídlo: Prístavná 10, 821 09 Bratislava, ktorá je zapísaná v Obchodnom registri Okresného súdu Bratislava I, oddiel: Sr, vložka číslo: 1331/B, (ďalej len “predávajúci”) a kupujúceho pri predaji tovaru na základe zmluvy uzavretej na diaľku.
1.2 Tieto všeobecné obchodné podmienky sa nevzťahujú na obchod s potravinami, na ktorý sa vzťahuje zákon č. 91/2019 Z.z. o neprimeraných podmienkach v obchode s potravinami.
1.3 Na predaj tovaru spotrebiteľom na základe zmluvy uzavretej na diaľku sa okrem týchto všeobecných obchodných podmienok použijú aj ustanovenia zákona č. 102/2014 Z.z. o ochrane spotrebiteľa pri predaji tovaru alebo poskytovaní služieb na základe zmluvy uzavretej na diaľku alebo zmluvy uzavretej mimo prevádzkových priestorov predávajúceho (ďalej len „zákon o ochrane spotrebiteľa pri predaji tovaru na základe zmluvy uzavretej na diaľku“). V prípade nesúladu týchto všeobecných obchodných podmienok a osobitných predpisov o ochrane spotrebiteľa, najmä zákona o ochrane spotrebiteľa pri predaji tovaru na základe zmluvy uzavretej na diaľku, majú prednosť osobitné predpisy o ochrane spotrebiteľa, najmä zákon o ochrane spotrebiteľa pri predaji tovaru na základe zmluvy uzavretej na diaľku.
1.4 Dohľad nad dodržiavaním zákona o ochrane spotrebiteľa pri predaji tovaru na základe zmluvy uzavretej na diaľku vykonávajú orgány určené osobitnými predpismi; ak nie je ustanovené inak, tento dohľad vykonávajú
- a) orgány štátnej správy na úseku verejného zdravotníctva a štátna veterinárna a potravinová správa nad ponukou a predajom potravín,
- b) Úrad verejného zdravotníctva Slovenskej republiky a regionálne úrady verejného zdravotníctva nad ponukou a predajom kozmetických výrobkov,
- c) Slovenská obchodná inšpekcia nad ponukou a predajom výrobkov a poskytovaním služieb, nad ktorými podľa vecnej príslušnosti nevykonávajú dohľad orgány uvedené v písmenách a) a b), alebo počas predajnej akcie alebo v súvislosti s ňou.
1.5 Na predaj tovaru osobám, ktoré nie sú spotrebiteľmi, na základe zmluvy uzavretej na diaľku sa okrem týchto všeobecných obchodných podmienok použijú aj ustanovenia Obchodného zákonníka. V prípade nesúladu týchto všeobecných obchodných podmienok a dispozitívnych ustanovení Obchodného zákonníka, majú prednosť tieto všeobecné obchodné podmienky.
- ZMLUVNÉ STRANY
2.1 Predávajúci je podnikateľ, ktorý podniká tiež v oblasti veľkoobchodu a maloobchodu.
2.2 Kupujúcim je osoba, ktorá prostredníctvom prostriedkov diaľkovej komunikácie uzavrie s predávajúcim kúpnu zmluva (ďalej len "kupujúci"); pokiaľ ide o objednávku (návrh na uzavretie kúpnej zmluvy) a ďalší postup pred uzavretím kúpnej zmluvy, za kupujúceho sa považuje aj osoba, ktorá prostredníctvom prostriedkov diaľkovej komunikácie navrhla predávajúcemu uzavretie kúpnej zmluvy alebo prejavila záujem uzavrieť s predávajúcim prostredníctvom prostriedkov diaľkovej komunikácie kúpnu zmluvu.
2.3 Kupujúcim môže byť spotrebiteľ aj osoba, ktorá nie je spotrebiteľom. Kupujúcim v prípade obchodu s potravinami podľa týchto všeobecných obchodných podmienok však nemôže byť osoba, ktorá je odberateľom podľa zákona č. 91/2019 Z.z. o neprimeraných podmienkach v obchode s potravinami.
- POSKYTOVANIE INFORMÁCIÍ PRED UZAVRETÍM ZMLUVY
3.1 Predávajúci je povinný pred uzavretím kúpnej zmluvy uzavretej na diaľku alebo ak sa zmluva uzatvára na základe objednávky spotrebiteľa, pred tým, ako spotrebiteľ odošle objednávku, jasne a zrozumiteľne oznámiť spotrebiteľovi údaje a skutočnosti určené osobitnými predpismi, predovšetkým zákonom o ochrane spotrebiteľa pri predaji tovaru na základe zmluvy uzavretej na diaľku, a to najmä
- a) hlavné vlastnosti tovaru v rozsahu primeranom použitému prostriedku komunikácie a tovaru,
- b) obchodné meno a sídlo predávajúceho alebo osoby, v mene ktorej predávajúci koná,
- c) telefónne číslo predávajúceho a ďalšie údaje, ktoré sú dôležité pre kontakt spotrebiteľa s predávajúcim, najmä adresu jeho elektronickej pošty a číslo faxu, ak ich má,
- d) adresu predávajúceho alebo osoby, v mene ktorej predávajúci koná, na ktorej môže spotrebiteľ uplatniť reklamáciu tovaru, podať sťažnosť alebo iný podnet, ak sa táto adresa líši od adresy uvedenej v písmene b),
- e) celkovú cenu tovaru vrátane dane z pridanej hodnoty a všetkých ostatných daní alebo ak vzhľadom na povahu tovaru nemožno cenu primerane určiť vopred, spôsob, akým sa vypočíta, ako aj náklady na dopravu, dodanie, poštovné a iné náklady a poplatky, alebo, ak tieto náklady a poplatky nemožno určiť vopred, skutočnosť, že do celkovej ceny môžu byť zarátané takéto náklady alebo poplatky,
- f) cenu za použitie prostriedkov diaľkovej komunikácie, ktoré je možné využiť na účely uzavretia zmluvy, ak ide o číslo služby so zvýšenou tarifou,
- g) platobné podmienky, dodacie podmienky, lehotu, do ktorej sa predávajúci zaväzuje dodať tovar, informáciu o postupoch uplatňovania a vybavovania reklamácií, sťažností a podnetov spotrebiteľov,
- h) informáciu o práve spotrebiteľa odstúpiť od zmluvy, podmienkach, lehote a postupe pri uplatňovaní práva na odstúpenie od zmluvy; predávajúci zároveň poskytne spotrebiteľovi formulár na odstúpenie od zmluvy podľa prílohy č. 3 zákona o ochrane spotrebiteľa pri predaji tovaru na základe zmluvy uzavretej na diaľku,
- i) informáciu o tom, že ak spotrebiteľ odstúpi od zmluvy, bude znášať náklady na vrátenie tovaru predávajúcemu, a ak odstúpi od zmluvy uzavretej na diaľku, aj náklady na vrátenie tovaru, ktorý vzhľadom na jeho povahu nie je možné vrátiť prostredníctvom pošty,
- j) informáciu o prípadnej povinnosti spotrebiteľa uhradiť predávajúcemu cenu za skutočne poskytnuté plnenie, ak spotrebiteľ odstúpi od zmluvy o službách po tom, čo udelil predávajúcemu výslovný súhlas,
- k) informáciu o tom, že spotrebiteľ nie je oprávnený odstúpiť od zmluvy, prípadne informáciu o okolnostiach, za ktorých spotrebiteľ stráca právo na odstúpenie od zmluvy,
- l) poučenie o zodpovednosti predávajúceho za vady tovaru alebo služby podľa všeobecného predpisu,
- m) informáciu o existencii a podrobnostiach záruky poskytovanej výrobcom alebo predávajúcim podľa prísnejších zásad, ako ustanovuje všeobecný predpis, ak ju výrobca alebo predávajúci poskytuje, ako aj informáciu o existencii a podmienkach pomoci a službách poskytovaných spotrebiteľom po predaji tovaru, ak sa taká pomoc poskytuje,
- n) informáciu o existencii príslušných kódexov správania, ktoré sa predávajúci zaviazal dodržiavať, a o spôsobe, akým sa môže spotrebiteľ s nimi oboznámiť alebo získať ich znenie,
- o) informáciu o dĺžke trvania zmluvy, ak ide o zmluvu uzavretú na dobu určitú; ak ide o zmluvu uzavretú na dobu neurčitú alebo ak ide o zmluvu, pri ktorej sa automaticky predlžuje jej platnosť, aj informáciu o podmienkach vypovedania zmluvy,
- p) informáciu o minimálnej dĺžke trvania záväzkov spotrebiteľa vyplývajúcich zo zmluvy, ak zo zmluvy vyplýva pre spotrebiteľa taký záväzok,
- q) informáciu o povinnosti spotrebiteľa zaplatiť preddavok alebo poskytnúť inú finančnú zábezpeku na žiadosť predávajúceho a o podmienkach, ktoré sa na jeho poskytnutie vzťahujú, ak zo zmluvy vyplýva pre spotrebiteľa taký záväzok,
- r) informáciu o funkčnosti vrátane použiteľných technických ochranných opatrení na zabezpečenie elektronického obsahu, ak je to vhodné,
- s) informáciu o kompatibilite elektronického obsahu s hardvérom a softvérom, o ktorých predávajúci vie alebo je rozumné očakávať, že o nich vie, ak je to vhodné,
- t) informáciu o možnosti a podmienkach riešenia sporu prostredníctvom systému alternatívneho riešenia sporov; predávajúci zároveň uvedie na svojom webovom sídle odkaz na platformu alternatívneho riešenia sporov, prostredníctvom ktorej môže spotrebiteľ podať návrh na začatie alternatívneho riešenia sporu.
3.2 Informácie podľa odseku 3.1 sa spotrebiteľovi musia poskytnúť v prípadoch určených osobitnými predpismi, predovšetkým zákonom o ochrane spotrebiteľa pri predaji tovaru na základe zmluvy uzavretej na diaľku, a to najmä v prípade zmluvy uzavretej na diaľku spôsobom primeraným použitému prostriedku diaľkovej komunikácie; ak sa tieto informácie poskytujú na trvanlivom nosiči, musia byť pre spotrebiteľa čitateľné.
3.3 Informácie uvedené v odseku 3.1 tvoria neoddeliteľnú súčasť zmluvy uzavretej na diaľku so spotrebiteľom a môžu byť zmenené iba s výslovným súhlasom oboch zmluvných strán.
- OBJEDNÁVKA A UZAVRETIE KÚPNEJ ZMLUVY
4.1 Kupujúci objednáva tovar prostredníctvom webového sídla predávajúceho a ďalších prostriedkov diaľkovej komunikácie sprístupnených predávajúcim.
4.2 Pred každým uzavretím zmluvy uzavretej na diaľku je kupujúci povinný sa oboznámiť s účinným znením týchto všeobecných obchodných podmienok. Každým uzavretím zmluvy uzavretej na diaľku (ako aj postupom pred uzavretím zmluvy počnúc odoslaním objednávky) dáva kupujúci súhlas s týmito všeobecnými obchodnými podmienkami v ich znení účinnom v čase ich použitia a potvrdenia objednávky.
4.3 Zmluvou uzavretou na diaľku sa rozumie zmluva medzi predávajúcim a kupujúcim dohodnutá a uzavretá výlučne prostredníctvom jedného alebo viacerých prostriedkov diaľkovej komunikácie bez súčasnej fyzickej prítomnosti predávajúceho a kupujúceho, najmä využitím webového sídla, elektronickej pošty, telefónu, faxu, adresného listu alebo ponukového katalógu.
4.4 Zmluvou, predmetom ktorej je predaj tovaru, sa rozumie akákoľvek zmluva, na základe ktorej kupujúci nadobúda vec za odplatu, najmä kúpna zmluva a zmluva o dielo, alebo ktorej predmetom je predaj tovaru aj poskytnutie služby.
4.5 Pri každej objednávke musí kupujúci uviesť podstatné náležitosti navrhovanej kúpnej zmluvy, označenie a množstvo objednaného tovaru, ďalej meno a priezvisko, dodaciu a fakturačnú adresu, telefónne číslo a e-mail; bez toho, aby tým bolo dotknuté ustanovenie čl. 1 ods. 1.2 týchto všeobecných obchodných podmienok, osoba, ktorá je podnikateľom, uvedie aj obchodné meno, sídlo alebo miesto podnikania, IČO, DIČ, IČ DPH; objednávka musí byť dostatočne určitá a musí z nej vyplývať vôľa kupujúceho, aby bol viazaný v prípade jej prijatia.
4.6 Ak sa zmluva uzavretá na diaľku, na základe ktorej je spotrebiteľ zaviazaný k peňažnému plneniu, uzatvára prostredníctvom elektronických prostriedkov, predávajúci je povinný bezprostredne pred odoslaním objednávky spotrebiteľa výslovne, jednoznačne a zrozumiteľne uviesť informácie predpísané zákonom o ochrane spotrebiteľa pri predaji tovaru na základe zmluvy uzavretej na diaľku. Predávajúci je povinný zabezpečiť, aby spotrebiteľ výslovne potvrdil, že bol oboznámený s tým, že súčasťou objednávky je povinnosť zaplatiť cenu. Ak je pre odoslanie objednávky potrebné stlačenie tlačidla alebo aktivovanie podobnej funkcie na webovom sídle predávajúceho, toto tlačidlo alebo funkcia musia byť označené ľahko čitateľným spôsobom slovným spojením "objednávka s povinnosťou platby" alebo zodpovedajúcou jednoznačnou formuláciou vyjadrujúcou skutočnosť, že podanie objednávky zahŕňa povinnosť zaplatiť cenu.
4.7 Objednávka je návrhom na uzavretie zmluvy (prejavom vôle kupujúceho) smerujúcim k uzavretiu kúpnej zmluvy, ktorý je určený predávajúcemu. Po doručení objednávky je objednávka bez zbytočného odkladu zaevidovaná v príslušnom systéme predávajúceho. Predávajúci následne objednávku preskúma a najneskôr do konca najbližšieho pracovného dňa nasledujúceho po doručení objednávky kupujúcemu odošle prijatie objednávky. Kúpna zmluva medzi kupujúcim a predávajúcim je uzavretá okamihom, keď prijatie objednávky (ako návrhu na uzavretie zmluvy) nadobúda účinnosť. Dokiaľ nebola kúpna zmluva uzavretá, môže byť objednávka kupujúcim odvolaná, ak odvolanie dôjde predávajúcemu skôr, než predávajúci odoslal kupujúcemu prijatie objednávky.
4.8 Ak predávajúci nemôže kupujúcemu dodať objednaný tovar, má právo pred uzavretím kúpnej zmluvy objednávku odmietnuť a po uzavretí kúpnej zmluvy od kúpnej zmluvy odstúpiť. Odstúpením od kúpnej zmluvy sa kúpna zmluva od začiatku zrušuje a každá zo zmluvných strán je povinná vrátiť druhej zmluvnej strane všetko, čo podľa nej dostala; ustanovenia osobitných predpisov o ochrane spotrebiteľa tým nie sú dotknuté.
- CENA TOVARU, PLATOBNÉ PODMIENKY A DODACIE PODMIENKY
5.1 Celkovú cenu tovaru vrátane dane z pridanej hodnoty a všetkých ostatných daní alebo ak vzhľadom na povahu tovaru alebo služby nemožno cenu primerane určiť vopred, spôsob, akým sa vypočíta, ako aj náklady na dopravu, dodanie, poštovné a iné náklady a poplatky, alebo, ak tieto náklady a poplatky nemožno určiť vopred, skutočnosť, že do celkovej ceny môžu byť zarátané takéto náklady alebo poplatky oznámi predávajúci kupujúcemu pred uzavretím kúpnej zmluvy uzavretej na diaľku alebo ak sa kúpna zmluva uzatvára na základe objednávky kupujúceho, pred tým, ako kupujúci odošle objednávku; ustanovenia zákona o ochrane spotrebiteľa pri predaji tovaru na základe zmluvy uzavretej na diaľku ani ustanovenie čl. 3 týchto všeobecných obchodných podmienok tým nie je dotknuté.
5.2 Platobné podmienky oznámi predávajúci kupujúcemu pred uzavretím kúpnej zmluvy uzavretej na diaľku alebo ak sa kúpna zmluva uzatvára na základe objednávky kupujúceho, pred tým, ako kupujúci odošle objednávku; ustanovenia zákona o ochrane spotrebiteľa pri predaji tovaru na základe zmluvy uzavretej na diaľku ani ustanovenie čl. 3 týchto všeobecných obchodných podmienok tým nie je dotknuté.
5.3 Dodacie podmienky a lehotu, do ktorej sa predávajúci zaväzuje dodať tovar, oznámi predávajúci kupujúcemu pred uzavretím kúpnej zmluvy uzavretej na diaľku alebo ak sa kúpna zmluva uzatvára na základe objednávky kupujúceho, pred tým, ako kupujúci odošle objednávku; ustanovenia zákona o ochrane spotrebiteľa pri predaji tovaru na základe zmluvy uzavretej na diaľku ani ustanovenie čl. 3 týchto všeobecných obchodných podmienok tým nie je dotknuté.
5.4 V prípade kúpnej zmluvy, ktorá nie je spotrebiteľskou kúpnou zmluvou, a v prípade kupujúceho, ktorý nie je spotrebiteľom, sa predávajúci môže odchýliť od ustanovení odsekov 5.1 až 5.3 tohto článku alebo použitie týchto ustanovení vylúčiť.
- NADOBUDNUTIE VLASTNÍCTVA A DODANIE A PREVZATIE TOVARU
6.1 Vlastníctvo tovaru sa nadobúda prevzatím tovaru a riadnym zaplatením kúpnej ceny tovaru.
6.2 Tovar sa považuje za prevzatý spotrebiteľom okamihom, keď spotrebiteľ alebo ním určená tretia osoba s výnimkou dopravcu prevezme všetky časti objednaného tovaru, alebo ak sa
- a) tovary objednané spotrebiteľom v jednej objednávke dodávajú oddelene, okamihom prevzatia tovaru, ktorý bol dodaný ako posledný,
- b) dodáva tovar pozostávajúci z viacerých dielov alebo kusov, okamihom prevzatia posledného dielu alebo posledného kusu,
- c) tovar dodáva opakovane počas vymedzeného obdobia, okamihom prevzatia prvého dodaného tovaru.
6.3 Ak osobitné predpisy o ochrane spotrebiteľa neustanovujú inak, nebezpečenstvo škody na tovare prechádza na kupujúceho v čase, keď prevezme tovar od predávajúceho, alebo ak tak neurobí včas, v čase, keď mu predávajúci umožní nakladať s tovarom a kupujúci poruší zmluvu tým, že tovar neprevezme, kupujúci je pritom povinný prezrieť tovar podľa možnosti čo najskôr po prechode nebezpečenstva škody na tovare, s tým, že ak kupujúci tovar neprezrie alebo nezariadi, aby sa prezrel v čase prechodu nebezpečenstva škody na tovare, môže uplatniť nároky z vád zistiteľných pri tejto prehliadke, len keď preukáže, že tieto vady mal tovar už v čase prechodu nebezpečenstva škody na tovare.
6.4 Bez toho, aby tým bolo dotknuté ustanovenie čl. 1 ods. 1.2 týchto všeobecných obchodných podmienok, platí, že prípade kúpnej zmluvy, ktorá nie je spotrebiteľskou kúpnou zmluvou, a v prípade kupujúceho, ktorý nie je spotrebiteľom, sa podmienky dodania tovaru a prevzatia tovaru, nebezpečenstvo škody na tovare, vady tovaru, nároky z vád tovaru a ďalšie súvisiace otázky spravujú ustanoveniami Obchodného zákonníka.
- ODSTÚPENIE OD ZMLUVY
7.1 Povinnosti a práva predávajúceho pri odstúpení od zmluvy zo strany spotrebiteľa a povinnosti a práva spotrebiteľa pri odstúpení od zmluvy zo strany spotrebiteľa upravuje zákon o ochrane spotrebiteľa pri predaji tovaru na základe zmluvy uzavretej na diaľku.
7.2 Ak zákon o ochrane spotrebiteľa pri predaji tovaru na základe zmluvy uzavretej na diaľku neustanovuje inak, spotrebiteľ je v rozsahu, spôsobom a v lehotách podľa zákona o ochrane spotrebiteľa pri predaji tovaru na základe zmluvy uzavretej na diaľku oprávnený aj bez uvedenia dôvodu odstúpiť od zmluvy uzavretej na diaľku.
7.3 Spotrebiteľ však nemôže odstúpiť od zmluvy v prípadoch určených osobitnými predpismi, predovšetkým zákonom o ochrane spotrebiteľa pri predaji tovaru na základe zmluvy uzavretej na diaľku, najmä nemôže odstúpiť od zmluvy, predmetom ktorej je
- a) predaj tovaru zhotoveného podľa osobitných požiadaviek spotrebiteľa, tovaru vyrobeného na mieru alebo tovaru určeného osobitne pre jedného spotrebiteľa,
- b) predaj tovaru, ktorý podlieha rýchlemu zníženiu akosti alebo skaze,
- c) predaj tovaru uzavretého v ochrannom obale, ktorý nie je vhodné vrátiť z dôvodu ochrany zdravia alebo z hygienických dôvodov a ktorého ochranný obal bol po dodaní porušený.
7.4 Ak predávajúci včas a riadne poskytol spotrebiteľovi informácie o práve odstúpiť od zmluvy, spotrebiteľ je oprávnený aj bez uvedenia dôvodu odstúpiť od zmluvy uzavretej na diaľku do 14 dní odo dňa prevzatia tovaru v prípade zmlúv, predmetom ktorých je predaj tovaru. Ak predávajúci poskytol spotrebiteľovi informácie o práve odstúpiť od zmluvy až dodatočne, najneskôr však do 12 mesiacov od začatia plynutia lehoty na odstúpenie od zmluvy podľa predchádzajúcej vety, lehota na odstúpenie od zmluvy uplynie po 14 dňoch odo dňa, keď predávajúci dodatočne splnil informačnú povinnosť. Ak predávajúci neposkytol spotrebiteľovi informácie o práve odstúpiť od zmluvy ani v dodatočnej lehote podľa predchádzajúcej vety, lehota na odstúpenie od zmluvy uplynie po 12 mesiacoch a 14 dňoch odo dňa začatia plynutia lehoty na odstúpenie od zmluvy podľa prvej vety.
7.5 Spotrebiteľ môže odstúpiť od zmluvy, predmetom ktorej je dodanie tovaru, aj pred začatím plynutia lehoty na odstúpenie od zmluvy.
7.6 Lehota na odstúpenie od zmluvy sa považuje za zachovanú, ak oznámenie o odstúpení od zmluvy bolo odoslané predávajúcemu najneskôr v posledný deň lehoty.
7.7 Spotrebiteľ môže uplatniť právo na odstúpenie od zmluvy u predávajúceho v listinnej podobe alebo v podobe zápisu na inom trvanlivom nosiči; ak bola zmluva uzavretá ústne, na uplatnenie práva spotrebiteľa na odstúpenie od zmluvy stačí akékoľvek jednoznačne formulované vyhlásenie spotrebiteľa vyjadrujúce jeho vôľu odstúpiť od zmluvy (oznámenie o odstúpení od zmluvy). Spotrebiteľ môže použiť formulár na odstúpenie od zmluvy podľa prílohy č. 3 zákona o ochrane spotrebiteľa pri predaji tovaru na základe zmluvy uzavretej na diaľku, ktorý mu odovzdal predávajúci.
7.8 Ak predávajúci na svojom webovom sídle umožňuje, aby spotrebiteľ odstúpil od zmluvy použitím na to určenej osobitnej funkcie alebo formulára na odstúpenie od zmluvy, predávajúci je povinný ihneď po prijatí odstúpenia od zmluvy poskytnúť o tom spotrebiteľovi potvrdenie na trvanlivom nosiči.
7.9 Ak spotrebiteľ odstúpi od zmluvy, zrušuje sa od začiatku aj každá doplnková zmluva súvisiaca so zmluvou, od ktorej spotrebiteľ odstúpil. Od spotrebiteľa nie je možné požadovať žiadne náklady alebo iné platby v súvislosti so zrušením doplnkovej zmluvy okrem úhrady nákladov a platieb uvedených v zákone o ochrane spotrebiteľa pri predaji tovaru na základe zmluvy uzavretej na diaľku a ceny za službu, ak je predmetom zmluvy poskytnutie služby a ak došlo k úplnému poskytnutiu služby.
7.10 Spotrebiteľ je povinný najneskôr do 14 dní odo dňa odstúpenia od zmluvy zaslať tovar späť alebo ho odovzdať predávajúcemu alebo osobe poverenej predávajúcim na prevzatie tovaru. To neplatí, ak predávajúci navrhne, že si tovar vyzdvihne osobne alebo prostredníctvom ním poverenej osoby. Lehota podľa prvej vety sa považuje za zachovanú, ak bol tovar odovzdaný na prepravu najneskôr v posledný deň lehoty.
7.11 Ustanovenia predchádzajúcich odsekov tohto článku o odstúpení od zmluvy sa nepoužijú v prípade kúpnej zmluvy, ktorá nie je spotrebiteľskou kúpnou zmluvou, a v prípade kupujúceho, ktorý nie je spotrebiteľom; bez toho, aby tým bolo dotknuté ustanovenie čl. 1 ods. 1.2 týchto všeobecných obchodných podmienok, platí, že odstúpenie od zmlúv, na ktoré sa nepoužijú ustanovenia predchádzajúcich odsekov tohto článku, sa riadi ustanoveniami Obchodného zákonníka o odstúpení od zmluvy.
- ZODPOVEDNOSŤ PREDÁVAJÚCEHO ZA VADY TOVARU A REKLAMÁCIA
8.1 Predávajúci zodpovedá za vady, ktoré má predaná vec pri prevzatí kupujúcim. Pri použitých veciach nezodpovedá za vady vzniknuté ich použitím alebo opotrebením. Pri veciach predávaných za nižšiu cenu nezodpovedá za vadu, pre ktorú bola dojednaná nižšia cena. Ak nejde o veci, ktoré sa rýchlo kazia, alebo o použité veci, zodpovedá predávajúci za vady, ktoré sa vyskytnú po prevzatí veci v záručnej dobe (záruka).
8.2 Záručná doba je 24 mesiacov. Ak je na predávanej veci, jej obale alebo návode k nej pripojenom vyznačená lehota na použitie, neskončí sa záručná doba pred uplynutím tejto lehoty. Ak ide o použitú vec, kupujúci a predávajúci sa môžu dohodnúť aj na kratšej záručnej dobe, nie však kratšej než 12 mesiacov. Pri veciach, ktoré sú určené na to, aby sa užívali po dlhšiu dobu, ustanovujú osobitné predpisy záručnú dobu dlhšiu ako 24 mesiacov. Záručná doba presahujúca 24 mesiacov sa môže týkať i len niektorej súčiastky veci. Na žiadosť kupujúceho je predávajúci povinný poskytnúť záruku písomnou formou (záručný list). Ak to povaha veci umožňuje, postačí namiesto záručného listu vydať doklad o kúpe. Vyhlásením v záručnom liste vydanom kupujúcemu alebo v reklame môže predávajúci poskytnúť záruku presahujúcu rozsah záruky ustanovenej v osobitnom zákone. V záručnom liste určí predávajúci podmienky a rozsah tejto záruky.
8.3 Záručné doby začínajú plynúť od prevzatia veci kupujúcim. Ak má kúpenú vec uviesť do prevádzky iný podnikateľ než predávajúci, začne záručná doba plynúť až odo dňa uvedenia veci do prevádzky, pokiaľ kupujúci objednal uvedenie do prevádzky najneskôr do troch týždňov od prevzatia veci a riadne a včas poskytol na vykonanie služby potrebnú súčinnosť.
8.4 Ak ide o vadu, ktorú možno odstrániť, má kupujúci právo, aby bola bezplatne, včas a riadne odstránená. Predávajúci je povinný vadu bez zbytočného odkladu odstrániť. Kupujúci môže namiesto odstránenia vady požadovať výmenu veci, alebo ak sa vada týka len súčasti veci, výmenu súčasti, ak tým predávajúcemu nevzniknú neprimerané náklady vzhľadom na cenu tovaru alebo závažnosť vady. Predávajúci môže vždy namiesto odstránenia vady vymeniť vadnú vec za bezvadnú, ak to kupujúcemu nespôsobí závažné ťažkosti.
8.5 Ak ide o vadu, ktorú nemožno odstrániť a ktorá bráni tomu, aby sa vec mohla riadne užívať ako vec bez vady, má kupujúci právo na výmenu veci alebo má právo od zmluvy odstúpiť. Tie isté práva prislúchajú kupujúcemu, ak ide síce o odstrániteľné vady, ak však kupujúci nemôže pre opätovné vyskytnutie sa vady po oprave alebo pre väčší počet vád vec riadne užívať. Ak ide o iné neodstrániteľné vady, má kupujúci právo na primeranú zľavu z ceny veci.
8.6 Ak vec predávaná za nižšiu cenu alebo použitá vec má vadu, za ktorú predávajúci zodpovedá, má kupujúci namiesto práva na výmenu veci právo na primeranú zľavu.
8.7 Uplatnenie zodpovednosti za vady tovaru podľa tohto článku sa považuje za reklamáciu.
8.8 Práva zo zodpovednosti za vady sa uplatňujú u predávajúceho, u ktorého bola vec kúpená. Ak je však v záručnom liste uvedený iný podnikateľ určený na opravu, ktorý je v mieste predávajúceho alebo v mieste pre kupujúceho bližšom, uplatní kupujúci právo na opravu u podnikateľa určeného na vykonanie záručnej opravy. Podnikateľ určený na opravu je povinný opravu vykonať v lehote dohodnutej pri predaji veci medzi predávajúcim a kupujúcim.
8.9 Práva zo zodpovednosti za vady veci, pre ktoré platí záručná doba, zaniknú, ak sa neuplatnili v záručnej dobe. Práva zo zodpovednosti za vady pri veciach, ktoré sa rýchlo kazia, musia sa uplatniť najneskôr v deň nasledujúci po kúpe; inak práva zaniknú. Ak ide o použitú vec, zaniknú práva zo zodpovednosti za vady, ak neboli uplatnené do 24 mesiacov odo dňa prevzatia použitej veci kupujúcim alebo do doby, na ktorej sa predávajúci a kupujúci dohodli podľa § 620 ods. 2 Občianskeho zákonníka.
8.10 Doba od uplatnenia práva zo zodpovednosti za vady až do doby, keď kupujúci po skončení opravy bol povinný vec prevziať, sa do záručnej doby nepočíta. Predávajúci je povinný vydať kupujúcemu potvrdenie o tom, kedy právo uplatnil, ako aj o vykonaní opravy a o dobe jej trvania. Ak dôjde k výmene, začne plynúť záručná doba znova od prevzatia novej veci. To isté platí, ak dôjde k výmene súčiastky, na ktorú bola poskytnutá záruka.
8.11 Ustanovenia predchádzajúcich odsekov tohto článku o zodpovednosti za vady predanej veci sa nepoužijú v prípade kúpnej zmluvy, ktorá nie je spotrebiteľskou kúpnou zmluvou, a v prípade kupujúceho, ktorý nie je spotrebiteľom; bez toho, aby tým bolo dotknuté ustanovenie čl. 1 ods. 1.2 týchto všeobecných obchodných podmienok, platí, že zodpovednosť za vady predanej veci na základe zmluvy, ktorá sa podľa osobitných predpisov nepovažuje za spotrebiteľskú kúpnu zmluvu, sa riadi ustanoveniami Obchodného zákonníka o zodpovednosti za vady predanej veci.
- OCHRANA OSOBNÝCH ÚDAJOV
9.1 Predávajúci spracúva osobné údaje kupujúceho a iných fyzických osôb v súlade so zákonom č. 18/2018 Z.z. o ochrane osobných údajov a ak ide o spracúvanie osobných údajov, na ktoré sa vzťahuje vecná a územná pôsobnosť Nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2016/679 z 27. apríla 2016 o ochrane fyzických osôb pri spracúvaní osobných údajov a o voľnom pohybe takýchto údajov, ktorým sa zrušuje smernica 95/46/ES, (ďalej len „všeobecné nariadenie o ochrane údajov“) v súlade so všeobecným nariadením o ochrane údajov.
9.2 Predávajúci ako prevádzkovateľ si v súvislosti s predajom tovaru na základe zmluvy uzavretej na diaľku voči dotknutej osobe plní informačnú povinnosť a ďalšie povinnosti v rozsahu a spôsobom podľa osobitných predpisov o ochrane osobných údajov.
9.3 Ustanovenia tohto článku o ochrane osobných údajov sa nepoužijú v prípade takých osôb, ktoré sa podľa osobitných predpisov o ochrane osobných údajov nepovažujú za dotknuté osoby.
- OCHRANA SPOTREBITEĽA A ALTERNATÍVNE RIEŠENIE SPOROV
10.1 Predávajúci je povinný spotrebiteľa riadne a včas informovať o skutočnostiach, ktoré určujú osobitné predpisy o ochrane spotrebiteľa, najmä ho riadne informovať o podmienkach a spôsobe reklamácie vrátane údajov o tom, kde možno reklamáciu uplatniť, a o vykonávaní záručných opráv.
10.2 Sťažnosti a podnety spotrebiteľov možno adresovať predávajúcemu alebo orgánom dohľadu (čl. 1 ods. 1.4 týchto všeobecných obchodných podmienok) alebo iným orgánom verejnej správy vo veciach ochrany spotrebiteľa.
10.3 Spotrebiteľ má možnosť riešiť prípadný spor prostredníctvom systému alternatívneho riešenia sporov. Alternatívnym riešením sporu je postup subjektu alternatívneho riešenia sporov podľa osobitného zákona, ktorým je zákon č. 391/2015 Z.z. o alternatívnom riešení spotrebiteľských sporov, ktorého cieľom je dosiahnutie zmierlivého vyriešenia sporu medzi stranami sporu, ktorými sú spotrebiteľ, ktorý podal návrh na začatie alternatívneho riešenia sporu, a predávajúci, proti ktorému návrh smeruje. Spotrebiteľ má právo obrátiť sa na predávajúceho so žiadosťou o nápravu, ak nie je spokojný so spôsobom, ktorým predávajúci vybavil jeho reklamáciu alebo ak sa domnieva, že predávajúci porušil jeho práva. Spotrebiteľ má súčasne právo podať návrh na začatie alternatívneho riešenia sporu subjektu alternatívneho riešenia sporov, ak predávajúci na žiadosť podľa predchádzajúcej vety odpovedal zamietavo alebo na ňu neodpovedal do 30 dní odo dňa jej odoslania.
10.4 Spotrebiteľ môže podať návrh na začatie alternatívneho riešenia sporu prostredníctvom platformy alternatívneho riešenia sporov:
https://ec.europa.eu/consumers/odr/main/index.cfm?event=main.home2.show&lng=SK
a získať v danej súvislosti bližšie informácie u Slovenskej obchodnej inšpekcie:
10.5 Orgánom alternatívneho riešenia sporov, ktorý je oprávnený riešiť aj také spory, pri ktorých nie je určená kompetencia iných orgánov, okrem sporov vyplývajúcich zo zmlúv o poskytovaní finančných služieb, je Slovenská obchodná inšpekcia: https://www.soi.sk/sk/alternativne-riesenie-spotrebitelskych-sporov.soi
10.6 Ustanovenia tohto článku o ochrane spotrebiteľa a alternatívnom riešení sporov sa nepoužijú v prípade takých osôb, ktoré sa podľa osobitných predpisov o ochrane spotrebiteľa nepovažujú za spotrebiteľov.
- ZÁVEREČNÉ USTANOVENIA
11.1 Časť obsahu kúpnej zmluvy možno určiť aj odkazom na tieto všeobecné obchodné podmienky, ak sú zmluvným stranám uzavierajúcim kúpnu zmluvu známe alebo k návrhu priložené. Odchylné dojednania v kúpnej zmluve majú prednosť pred znením týchto všeobecných obchodných podmienok.
11.2 Predávajúci je oprávnený tieto všeobecné obchodné podmienky kedykoľvek jednostranne zmeniť. Predávajúci dotknuté osoby vhodným spôsobom, spravidla na svojom webovom sídle, informuje o zmene týchto všeobecných obchodných podmienok. Právne vzťahy medzi predávajúcim a kupujúcim sa však vždy posudzujú podľa týchto všeobecných obchodných podmienok v znení účinnom v čase vzniku týchto právnych vzťahov.
11.3 Tieto všeobecné obchodné podmienky nadobúdajú účinnosť dňa 02.05.2020.